1. Оскільки Україна є неподільною унітарною державою, одні регіони не можуть залишатися осторонь, коли інші стикаються із проблемою. Екологічна катастрофа Львова є проблемою всієї країни, і, в тому числі, столиця не може відмовити у наданні допомоги. Вважаємо, що київський завод «Енергія» повинен приймати відходи зі Львова на утилізацію у разі наявності таких виробничих можливостей.
Варто зазначити, що ціна за утилізацію відходів у Києві та Львові майже однакова. Таким чином, головним джерелом витрат стануть транспортні послуги. За нашими підрахунками, тільки на пальне для однієї завантаженої машини необхідно буде витратити близько 15 тисяч гривень. При цьому автомобіль за раз може перевозити не більше 20 тон відходів. Тобто, вартість переведення однієї тони відходів дорівнює 750 гривень. Це означає, що переплата за перевезення побутових відходів (при коефіцієнті ущільнення «3») становитиме приблизно 150 – 200 гривень за кожен кубічний метр. Від так, чим ближче до Львова буде відбуватися утилізація, тим менше коштів витрачено.
На думку Асоціації, інші області, зокрема, прилеглі до Львівської, мають наслідувати прикладу Києва.
2. Вважаємо, що головною причиною трагедії у Львові є загальна «недорозвинутись» сфери поводження з відходами на всіх рівнях. Законодавча база правового регулювання не відповідає сучасним реаліям галузі: в нормативно – правових актах взагалі не відображені питання впровадження роздільного збору та переробки відходів, розширеної відповідальності виробників тари та упаковки, принцип «забруднювач платить».
3. Крім того, розвитку сфери заважає застарілий підхід до політики тарифоутворення. Низькі тарифи на послуги з вивезення ТПВ для населення не покривають витрати підприємств – перевізників, що унеможливлює надання якісних послуг. Тариф на вивезення відходів не включає в себе плату за переробку (використання відходів як вторинних матеріалів чи енергетичних ресурсів).
Таким чином, розміщення відходів на полігонах є найбільш економічно вигідним для підприємств, що надають послуги. Тарифи на захоронення ТПВ повинні бути підвищені в рази на державному рівні з чітким визначенням компенсацій перевізникам. Тільки тоді перевізникам стане не вигідно розміщувати відходи на полігонах і підприємства будуть змушені впроваджувати роздільний збір.
Враховуючи викладене вище, вважаємо, що катастрофа, що сталася на полігоні у Львові є наслідком багаторічного ігнорування проблем поводження з відходами. Львівська трагедія наглядно демонструє стан полігонів по всій території України. Якщо негайно не вжити заходів, подібне лихо невідворотно чекає на усі регіони. Виправити ситуацію допоможе тільки комплексний підхід: сфера потребує оновлення законодавчої бази, введення стандартів та використання нових технологій. Затягування у вирішенні неминуче призведе до масштабної катастрофи та страшних наслідків для довкілля та здоров’я людей.
Більш детальну інформацію щодо позиції «УКРЕКОАЛЬЯНС» можна отримати у Генерального директора Асоціації Олега Костюшка за телефоном +38 (050) 462 95 91, +38 (044) 338 30 53.
Закликаємо усіх, хто небайдужий до майбутнього нашого суспільства згуртуватись для найефективнішого та найскорішого вирішення проблем у сфері поводження з відходами.